紙上事例を用いた点滴静脈内注射の与薬場面における看護学生の危険認知の実態

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URI http://shark.lib.kagawa-u.ac.jp/kuir/metadata/27407
Title
紙上事例を用いた点滴静脈内注射の与薬場面における看護学生の危険認知の実態
Title Alternative
Actual Risk Perception of Nursing Students in Intravenous Infusion Administration Settings Using Paper Patients
File
Description

 本研究の目的は,点滴静脈内注射の与薬場面における看護学生の危険認知の実態から,学生の危険認知の特徴を明らかにし,教育内容の検討ならびに安全教育の基礎資料を得ることである.
 対象は,A大学2年次学生のうち,本研究に同意の得られた60 名である.方法は,研究者が作成したリスク要因9 項目,リスク場面10 項目を設定した点滴静脈内注射の与薬場面の紙上事例を学生に提示し,19 項目についての危険認知率(学生が危険であると指摘した割合)を比較した.また,危険と判断した根拠に関する記述内容を意味内容の類似性に基づいて内容分類した.
 今回設定したリスク要因は,難聴や乳がん手術後などのケア提供時に注意を要する患者特性に関するものや患者の氏名や年齢,実施中の治療内容が似ている状況,知識・技術・経験が不足している新人看護師がケア提供者であるなどの間違いを誘発させやすい状況因子として設定した項目であったが,学生のリスク要因9 項目の危険認知率は,1.7% ~ 15% の範囲であり,いずれも低い認知率であった.一方,リスク場面については,注射業務において間違いを起こしやすい状況である口頭指示や業務途中の中断,タイムプレッシャーなどの場面では,80%以上の学生が危険を指摘していたが,割り込み業務や複数業務が同時に進行している状況を危険として指摘する学生は少なかった.
 以上のことから,ほとんどの学生は,明らかに業務が中断されたり,通常の手順と異なる状況は危険と認知するが,場面に潜在的に存在する危険要因を認知する学生の割合は少ない.間違いを誘発させやすい危険要因に関する理解を促し,危険に対する感受性を高めていくことが必要と考えられた.

The objective of the present study was to elucidate the characteristics of risk perception among nursing students based on the actual risk perception of students in intravenous infusion administration settings, and to obtain basic data for investigation of education contents and safety education.
 The subjects of this study were 60 A university second-year students by whom consent was got. Paper patients in intravenous infusion administration settings that included 9 risk factors and 10 risk settings created by the researcher were shown to students, and the risk perception rate (the proportion of students who recognized the risk) for the 19 items were compared. In addition, the descriptive contents relating to the basis for judging risks were classified by content based on semantic similarity.
 The risk factors used in the present study included items for which mistakes were likely to occur, such as those related to patient characteristics that require caution when providing care for patients with deafness, postoperative breast cancer patients, etc., situations in which there are similarities in the names or ages of patients or their treatment contents, and cases in which care is provided by novice nurses, who lack knowledge, techniques, and experience. The risk perception rates of students for the 9 risk factors were low at between 1.7% and 15%. As for risk settings, although over 80% of students recognized risks in situations where mistakes were likely to occur, such as verbal instructions, disruption of procedures, and cases in which one is pressed for time, few students recognized risks
in situations involving interruptions of tasks or simultaneous handling of multiple tasks.
 These findings indicate that most students recognize risks in situations involving clear disruption of work or irregular procedures, but few students recognize risk factors that potentially exist in settings. It is necessary to promote the understanding of risk factors that lead to mistakes and to enhance sensitivity to risks.

Author
著者 南 妙子
著者(ヨミ) ミナミ タエコ
著者(別表記) Minami Taeko
著者 粟納 由記子
著者(ヨミ) アワノ ユキコ
著者(別表記) Awano Yukiko
著者 香川 里美
著者(ヨミ) カガワ サトミ
著者(別表記) Kagawa Satomi
著者 名越 民江
著者(ヨミ) ナゴシ タミエ
著者(別表記) Nagoshi Tamie
Publication Title
香川大学看護学雑誌
Publication Title Alternative
Nursing journal of Kagawa University
Volume
16
Issue
1
Start Page
19
End Page
27
Publisher
香川大学医学部看護学科
Published Date
2012-03-01
ISSN
1349-8673
NCID
AA12029628
Resource Type
Departmental Bulletin Paper
Language
jpn
Text Version
publisher
Set
香川大学
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